IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

zondag 16 september 2012

hongerige gasten in de polder

 Deze week zwom er een hongerig gezin in de sloot achter ons huis...
Een volwasssen zwaan met wel liefst 7 jongen!

 Er drijft genoeg kroos op t water; dus eten genoeg voor ze.

 Dat doen ze ook heel veel; met een hoop geslurp en geslobber!

 Voortdurend houdt vader (of moeder?) ons in de gaten...of wij geen gevaar vormen voor de jongen.
Ik vraag mij af waar de andere volwassene is, want zwanen zijn een echtpaar voor het leven!

 Nadat de jongen geboren zijn blijven ze 3 maanden in de buurt van het nest,
Daarna gaan ze verder weg om voedsel te zoeken.

 Ze eten soms wel 4 kg voedsel per dag- voornamelijk waterplanten en met hun lange nek kunnen ze diep onder water planten zoeken.

 Een volwassen vrouwtje weegt ongeveer 10 kg en een mannetje 12 tot 20 kg.
Ze zijn ongeveer 150 cm lang en vleugelwijdte wel 200 cm.


.
 Tot aan de winter leven ze als gezin en pas daarna gaan de jongen hun eigen weg.
Na een jaar zijn ze pas helemaal wit.
Het zwanenechtpaar blijft elkaar trouw tot aan de dood....
Vaak broeden ze jaren lang op het zelfde nest.
Ze kunnen wel 50 jaar worden, maar door allerlei gevaren worden de meesten niet ouder dan 10 jaar
 Ik hoop ze nog vaker hier te gast mogen hebben!

14 opmerkingen:

Eefies day zei

Wat een prachtig schouwspel Fleur en dat zomaar achter je huis...moeder zorgt goed voor haar kroost, je laat ons een mooi kijkje nemen in de natuur.

Fijne dag nog!

♥Eefie

Ans zei

Wat heerlijk,zo'n zwanenfamilie vlakbij je huis.
En nog wel zeven jongen.
Prachtig,hoor.
Daar kun je naar blijven kijken.

Groetjes Ans

vrouw Hommel zei

Wat een prachtige foto's , ik hoor ze slurpen uit de sloot.

Petra zei

Gaaf zeg, en 7 jonge dat is best heel veel volgens mij. Wij hebben ook een sloot achter het huis en daar gaan ze ook wel doorheen maar ik heb het er niet zo op ze zijn altijd op hun hoede vooral als ze jongen hebben. Maar het is een prachtig dier en ze zijn inderdaad zeer trouw aan elkaar. Geniet van je uitzicht en de zwanen, en de nieuwe week die weer voor de deur staat.


Groetjes Petra.

Sonja zei

Gaaf! wat een mooie foto's van zo'n groep bij elkaar.

Home and Lifestyle zei

Leuk om daar van mee te genieten hè? Zwanen hebben we hier achter niet in het water, maar eenden wel...is net zo leuk!

Fijne avond en liefs, Ingrid

blauwruitje zei

Jee zeg, 7 jongen dat zijn er heel veel. Prachtig gezicht.

Thea zei

Beautiful photos, they look so soft,the parents have done well to rear so many, as you probably know all our swans in the UK are protected and are property of HRH Queen Elisabeth II, they really are regal birds.
Thea x

Willy zei

Genieten hoor. Dank je voor dit mooie verslag.Fijne week, lieve groet

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

wat een prachtige post zeg ....mooie foto's en prachtig verhaal over de zwaan ....bedankt voor je lieve reactie op mijn blog ...mijn reportage was erg leuk ik was benaderd door het hoofd van het blad heb wat foto's opgestuurd ze had me blog al gezien en had al een indruk van mijn woning ...na nog wat foto's gezien te hebben heeft ze de fotograaf langs gestuurt heb gezorgd dat mijn huis in najaarssfeer was gestyld ze heeft toen foto's gemaakt een paar weken is een reporter langs geweest voor een verslag en dat was de reportage hahahah zo gaat het in werking ...niet altijd gaat het zo hoor bij somige bladen komt er ook een stylist mee die je huis decoreert ik ben zo en zo zelf een decoratuur/stylist dus kan dat zelf en de fotograaf die bij mij kwam was ook stylist ...dus zo gaat het een beetje ....wens je een fijne week lieve groet rosita

Madelief zei

Hoi Fleur,

Leuk om weer een berichtje van jou te zien! Wat een prachtige gasten had jij de afgelopen week in de sloot zwemmen. Dat zie je bij ons in de stad niet :-)!

Een fijne week!

Madelief x

Frances zei

Fleur, these photographs are quite splendid. You've allowed us to have very close up views of this family picnic.

I have often seen two adult swans in the Central Park lake, but never seen any young swans. Perhaps these New York City swan parents are very protective of their children and do keep them well away from the humans who would so love to see them.

Best wishes!

bleudelavandou zei

Prachtige foto's en leuk je verhaal over de zwaan. Ik heb weer iets bijgeleerd, wist niet dat een zwaan zo oud kon worden en dat ze trouw zijn aan elkaar.

Mooi!!

Liefs
Marieke

Jenny Short zei

They are adorable! What fun to have then nearby and come for a visit. Great photos. xo Jenny