IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

maandag 8 oktober 2012

een beetje verliefd

 Dit is mijn nieuw huisdier...of eigenlijk meer  tuindier.

 Ik zag hem gisteren rond een oude boom scharrelen.

 en hij probeerde zelfs in de boom te klimmen!

 Het was nog een jonge egel...dit voorjaar geboren , maar nog best klein!

 Hij moet nu echt zijn buikje rond eten met lekkere slakjes,insekten, wormen, etc.
Ze smekken ook zo bij t eten!Je hoort hem in een bosje zitten smullen!
Egels ruiken Heel goed; ze ruiken zelfs insekten die onder de grond zitten.
Maar ze zien niet zo goed.

 Even later vond ik hem zo lekker slapend in t zonnetje .
Is-ie niet om op te vreten!....Kijk die pootjes!

 Ik hoop dat hij de winter goed gaat doorkomen in een winterslaap!
 Ze maken een nest van bladeren, mos en gras en gaan daarin slapen. Zijn lichaamstemperatuur daalt van 36 naar 10 C, zijn hartslag van 120 naar 20x per minuut en ook zijn ademhaling wordt trager.
Zo komt hij met een goede vetreserve de winter door.
Helaas halen te lichte egels de winter vaak niet....
 
                                                                                                                                       (foto internet)
Als egeltjes geboren worden liggen de stekeltjes verborgen onder de huid- ze zijn dus een soort kaal , maar na een paar UUR gaan de er witte  zachte stekels groeien en de 2e dag komen er al bruine hardere stekels.
Egels zijn zoogdieren.

Deze foto van dit kleine egeltje -( kleutertje )heb ik al eens gezien op internet( is dus niet van mij)
IS DEZE NIET VRESELIJK LIEF!!!!!
EGELTJES; ik ben er een beetje verliefd op!

32 opmerkingen:

anita zei

Wat een schatje.
Ja bij ons komen ze ook wel eens langs lopen maar meestel het het schemerig is.
Heb ze nooit zo in de zon zien liggen.
Schattig.....

gr. anita

THE BLACK BARN zei

IK HEB ZE OOK IN DE TUIN.
MIJN HOND VIND ZE ALTIJD WEER.
IK BEN ER OOK ZO GEK OP EGELS!

FIJNE DAG,

MIRANDA

Patricia zei

Wat een mooie foto's heb je van hem kunnen maken, zo dichtbij.
Tijdje geleden hebben we een poosje een egel gehad.Had nog speciaal egelvoer gekocht,waar ie ook van at en een schuilhuisje . Maar hij is weer verder gegaan.

fijne dag nog

Groetjes Patricia

Home and Lifestyle zei

Heel, heel soms scharrelt er hier in de zomer - als het donker is - ook een egeltje door de tuin, maar deze zomer heb ik hem eerlijk gezegd niet gezien. Niets leuker om dan stil te blijven zitten en het diertje bij zijn activiteiten te volgen. Het zijn bijzonder beestjes!! Mooie foto's hoor!

Lieve groet, Ingrid

Yvonne Eijkenduijn zei

Wat een lieverd zeg! Van het voorjaar was er een egel bij mij door het kelder raam naar binnen gevallen. Ik had hem/haar in de katten bench met wat kattenvoer gezet om bij te komen en naar een uurtje was hij/zij weer helemaal levendig. Toen uitgezet in het bosje naast het huis en bleef maar naar mij terugkomen. Uiteindelijk toch maar de wijde wereld ingetrokken. Dus ik ben ook verliefd!!

Els04 zei

Oh, ik ook! Wat een knapperd heb jij in je tuin. Wij hadden ook eens een egel in de tuin, een dode, zooo triest!!! Veel plezier met het kijken naar je nieuwe liefde :D

Ans zei

Ach wat lief,zeg.
Hoe hij ligt te slapen,met die lieve pootjes.
En de laatste foto heb ik inderdaad weleens eerder gezien.

Groetjes Ans

quilting Jeannet zei

Ohh, wat een heerlijke mooie en lieve foto,s, geweldig, ik hou zo van egels.....wil je eens geloven dat ik er dit jaar nog niet één in de tuin heb gezien? Ik geloof dat ik ook eens moet gaan zoeken. Prachtige reportage.

Petra zei

Wij hebben ook al jaren egels in de tuin ik zag er laatst ook een lopen, maar inderdaad ze hebben wat schattigs. En dan geluid heel herkenbaar wij hebben ze ook horen smakken.
Groetjes Petra.

Janneke zei

O wat leuk een egel in de tuin., maar hij zal intussen wel een overwinteringsplekje moeten gaan maken. Een paar jaar geleden ging ik in maart de tuin opruimen en pakte ik een hoop bladeren om in de kruiwagen te gooien, zat er nog een egel in. Na de schrik, heb ik hem met bladeren en al weer voorzichtig teruggezet om nog even door te kunnen slapen.
Gr., Janneke

C o w R o a d zei

Wat een ongelofelijk leuke foto's zeg! En inderdaad, die voetjes!!! Ik ben hier (in de States) nog nooit een egeltje tegen gekomen bedenk ik me nu...

Dorothé zei

een beetje verliefd???? Ik ben er als een blok voor gevallen. Zoooooo lief.

Musje zei

Oh nou ik ben ook verliefd hoor,wat een pracht beestje en een dotje,hier worden er best veel dood gereden en dat vind ik zo triest,fijne week,lieve groet Musje.

Jotili zei

Wat een geweldig tuindier! Je zou hem toch best wat kattenbrokjes aan kunnen bieden.

Groetjes,
Corien

val's alentejo blogspot.com zei

What amazing photos of the mummy hedgehog and the tiny little baby.
You are so very lucky to be able to see this.
You live in a lovely part of Holland.
best regards
val
val's alentejo

lia zei

Het is inderdaad prachtig om te zien.
Wat een dotje....
Hoop dat hij/zij het gaat redden.

Fijne avond, Lia

blauwruitje zei

Ik ben jaloers (:. Wat woon je toch heerlijk. Ik hoop dat het egeltje inderdaad de winter overleeft. Laat je ons nog wat weten in het voorjaar (als hij bij jou in de tuin blijft, uiteraard).

Madelief zei

Oh Fleur, dat dit zomaar in jouw tuin rondloopt. Wat ontzettend lief!!!

Ik wens je een fijne week toe.

Madelief x

Zoete Kers zei

Ik zeg de hele tijd oh oh oh wat lief!!!
:-)

flowersandhome zei

Zo schattig!!! Hij voelt zich duidelijk thuis in jullie tuin.
Groetjes,
Marian

Thea zei

Wonderful photos Hedgehog's are so special, they are on the decline in the UK as there habitat is disappearing , we feed our visiting tiggy's with cat food
Thea x

Janny, Especial and More zei

Wat bijzonder dat je de kans kreeg om de egel zo op de foto te zetten. Wij zien de egel vooral 's avonds rondlopen.

wilmi zei

Supersuperschattig!!
Ik zag er laatst hier ook eentje voorbij scharrelen in de schemerdonker. Toen ik terugkwam met de zaklamp was ie alweer weg, (hij was snel joh!) dus ik weet dat ze er zijn, maar waar?
Die pootjes, echt om op te vreten, maar de stekels hè..

Frances zei

Your young hedgehog is adorable. I do hope that winter and hibernation will treat this youngster well!

Thank you also so much for the photos of those other very young hedgehogs. What amazing creatures they are. Perhaps one day I will actually see a real hedgehog myself.

xo

Michelle zei

Wat een schatje en wat een geluk dat je zulke mooie foto´s van hem of haar hebt kunnen maken.
Leuke blog heb je, ik zal zeker nog eens terug komen :)

Willy zei

Wat een geweldige fotoserie van jullie egeltje.
Lieve groet,

vrouw Hommel zei

Ik heb nog nooit een egeltje in het echt gezien, ze houden vast niet niet van het drukke centrum waar wij wonen. Daarom zo leuk om jou foto's te zien, die pootjes , die inderdaad er schattig bij liggen, zou ik niet graag van dichtbij "voelen".

Trudy Porva-inn zei


Wat een lief knuppertje.Ik hoop dat hij inderdaad lekker door eet
Hier was iemand die een nestje gevonden had. Heeft ze met hondevoer wat bijgevoerd.

groetjes Trudy

Colin zei

Wat issie leuk en al helemaal als tuindier!

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

ohhhhh ook ik ben verliefdddd wat is hij klein zeg en die pootjes en die oogjes zeg wat een schatje wat jammer dat ze dan dood gaan ...wat zijn ze mooi zeg en zo lief zien ze eruit .... hoe die daar ligt te slapen je zou hem zo in een doosje mee nemen met gras erin om hem te verzorgen hahahah ...prachtige post ...fijne week lieve groet rosita

Anoniem zei

http://eekshop.com

Thet Ko Ko Latt

Erna zei

Jonge egeltjes mag je NIET zomaar oppakken. Je verstoort hun geur, waardoor ze door hun ouders verstoten worden!