IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

woensdag 20 februari 2013

tulpengekte.....?

 Tijdens een workshop heb ik een lentekrans gemaakt;

 Met een nestje met koolmeesjes,
 met kleine potjes gevuld met lentebolletjes,
 Wat knoestige takken en mos.
 Even stonden ze buiten in t zonnetje; maar nu het weer gaat vriezen haal ik ze maar weer naar binnen...

 Ook heb ik deze mooie ouderwetse tulpen gekocht;
 Deze vind ik altijd zo mooi; met strepen en franje...
Rond t jaar 1635  (de  gouden eeuw)waren de Rijken gek op deze nieuwe bloemen uit Turkije.
Deze gestreepte bollen waren t kostbaarst; soms 1000 gulden voor 1 BOL!
Ooit is er een tulpenbol verhandeld voor de waarde van een Amsterdams grachtenhuis!


Tot bleek dat deze strepen en franje veroorzaakt worden door een tulpenziekte...
De hele tulpen handel stortte in; ze waren niet veel meer waard! En mensen bleven berooid achter....Ze hadden al hun geld hierin belegd !En nu kopen wij zo'n bosje voor 2,50 euro! Ha,ha!




17 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Wat een mooie voorjaarskrans is het geworden! Even dacht ik dat er een paar vogeltjes spontaan kwamen kijken, maar het zijn langblijvers zie ik. Je snapt toch niet dat er ooit zoveel geld voor een tulp is betaald, ik ben gek op bloemen maar dat zou ik er toch niet voor over hebben hoor :-).

Lieve groet, Ingrid

Petra zei

Schitterend die krans zeg het prachtig, de crocussen vind ik erg mooi van kleur. En de tulp ook een plaatje ondanks de ziekte. Gezellige post hoor, fijne avond groetjes Petra.

Down by the sea zei

Uw lente krans en tulpen en sneeuwklokjes zijn prachtig en vrolijken me op de dag nog een koude winterdag. Ik ben blij dat ik kan veroorloven om nu te kopen de tulpen ook!
Sarah x

Juffrouw Waardvleugel zei

Mooie bloemen, mooi vaasje!

flowersandhome zei

2,50 euro slechts voor een bosje tulpen???? Wat een heerlijk land is Nederland toch. Hier betaal je minstens het dubbel maar tot nu toe.... zijn er toch nog geen tulpen te vinden :(
Ik geniet dus van alle tulpen die ik in blogland zie.
Prachtige krans heb je gemaakt!
Groetjes,
Marian

Michelle zei

Een mooie krans is het geworden, heerlijk dat lente sfeertje!

Ans van Ispelen zei

Wat een mooie krans is dat.
En de koolmeesjes...erg mooi.
Tsja,wat waren de tulpen toen duur,zeg.
Boffen wij even,met de prijzen van tegenwoordig,voor zo'n boeket.

Groetjes Ans

Jotili zei

Heerlijk voorjaarsachtig allemaal....
Het boeketje sneeuwklokjes is zo lieffffff

Groetjes
Corien

Franse Lelie zei

Wat een gezellige krans, altijd leuk zo'n workshop. En nog zoveel na-plezier! En wat een mooie tulpen heb je staan, bizar dat ze zo kostbaar waren ooit....lieve groet

Anita zei

Wat een gezellige krans!
Dacht ook even dat je aantrekkingskracht had op vogeltjes maarre het zijn echte nepperds ;-)
Noemen ze deze ook niet "papegaai" tulpen ?! Dacht dat ik zoiets eens had onthouden. Mooi zijn ze!
Groetjezz lfs mij

blauwruitje zei

Nog heel even en dan kunnen je bloemetjes wel buiten blijven staan. Ik kan in ieder geval niet wachten.

Willy zei

Leuke krans heb je gemaakt, zo voelt het voorjaar al een stuk dichterbij. Er vallen hier nog weer wat sneeuwvlokjes. Mooie bos tulpen.
Lieve groet,

Mirjam zei

Heerlijk lente sfeer, ik verlang er naar, maar het is bij ons buiten berekoud.

Groeten, Mirjam

Franse Brocante zei

Dag Fleur,

Je doet je naam eer aan. Heerlijk die voorjaarsbloemen. Groet van Lilian

www.tbezigebijtje.blogspot.com zei

Wat een vrolijke voorjaarskrans is het geworden!
En een bijzonder verhaal van de tulpen.. Ze staan mooi zo in die witte vaas. Jij hebt zo al echt het voorjaar een beetje dichterbij gehaald!

Groetjes,
Miriam

't Bezige Bijtje

petra zei

Het is bij jou al lekker voorjaar aan het worden! Vind je het ook zo fijn dat als de zon buiten schijnt je voelt dat ie steeds meer kracht krijgt en warmte geeft?!Ik kan niet wachten!!

bleudelavandou zei

Mooie lentekrans, past echt bij dat lente sfeertje!!

fijn weekend
marieke