IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

donderdag 20 februari 2014

loop je even mee?

 Loop je even mee? Dan laat ik je de eerste voorjaarsbloemen zien.
Gisteren was een mooie dag; zonnetje en 13C !


 De longkruid-bloemen  (Pulmonaria) beginnen te bloeien; eerst roze; later blauw.
Mooi met hun gestipte blad.
Vroeger maakte men thee van de bladeren tegen bronchitus. hoesten etc; vandaar de naam.

De Schoenlappersplant (Bergenia) bloeit ook altijd vroeg in het jaar.
De dikke bladen met een laagje was erop ,werden gebruikt om schoenen mee te poetsen en te laten glimmen!

 Dat is erg belangrijk voor de eerste insecten die door het milde weer wakker worden uit hun winterslaap; Zij gaan direkt opzoek naar nectar.

 En vinden dit gelukkig in de bloeiende bloembollen; zoals deze crocussen

 En ook in deze sneeuwklok zit al een bij te snoepen.

 Natuurlijk ook de vroegbloeiende Helleborus- Kerstroos geeft genoeg voedsel in deze maanden.

 De eerste hommel in de tuin dit jaar; nog erg traag door de kou kruipt hij over de grond opzoek naar voedsel.
 Niet alleen mooi deze vroege bloeiers in de tuin, maar dus ook erg  nuttig!
 Heel veel sneeuwklokjes  in de borders langs de trap naar de dijk.
Hier zie je ook goed dat ons huis schuin tegen de dijk staat.

Bij de voordeur staan ook allerlei bolletjes in potten....

Zoals deze prachtige blauwe irisjes!
 

 
Natuurlijk zijn de poezen er ook weer bij!
 


Nieuwsgierig kijken ze naar wat ik buiten aan het doen ben...( deze  mist t puntje van haar oor, door vechten met een andere poes...)


mmmm...bloemen...zijn niet echt mijn ding, zeg maar....geef mij maar een lekker muisje....
 

25 opmerkingen:

Will en Bob zei

Deze uitnodiging neem ik graag aan. Ik heb genoten van je tuin. Het begint nu echt voorjaar te worden.
Ook in onze tuin staat van alles te bloeien.
Ik heb ook genoten van je uitzicht over de polder.
Maar zelf kijk ik ook uit over de polders .
Groetjes Will

Madelief Weideveld zei

O ja, ik loop graag even mee. Vind het altijd leuk om rondom jouw huis te lopen. En zie ik dat nou goed, heeft die ene poes gewoon een hap uit zijn oor?
Dag,
Madelief

Home and Lifestyle zei

Wat staat er al veel in jouw tuin in bloei, Fleur! Verder dan de helleborus kom ik hier niet, al zie ik hier ook bloesem aan een struik waar ik de naam niet van weet. De lente komt er echt aan, dat is een heerlijk idee. Bedankt voor je fleurige wandeling!

Liefs, Ingrid

Indy zei

Oh, wat gezellig dat ik even met je mee mocht lopen. Wat woon je op een schitterend plekje, dat is vast elke dag genieten! En je foto's zijn ook zo mooi! Ik kom graag nog eens een keertje kijken!

Kom Achterom zei

jeetje wat staat er bij jou al veel in bloei!! Zo heb jij vanaf het vroege voorjaar al veel kleur in je tuin.
Fijne dag
Yolanda

Frances zei

What beautiful views around your home! Your weather is so, so much warmer than ours. We won't see any flowers like yours for many weeks. And bees...wow! They are a marvel in February.

Those kitties are quite majestic, appearing to rule their kingdom.

xo

Berna zei

Ik ben heerlijk met je mee gelopen en heb genoten van je mooie plaatjes. Heerlijk om het voorjaar te zien aankomen. Als het zonnetje schijnt, heb ik ook zin om iets in de tuin te gaan doen. Maar eerst helemaal bete worden van de griep.
Geniet van je mooie tuin en alvast een goed weekend.

Ans van Ispelen zei

Het was weer leuk om met je mee te lopen.En wat een vroegbloeiers,mooi hoor.

Groetjes Ans

La Maison zei

Geweldige foto's Fleur en ik vond het echt gezellig om met je mee te lopen, dank je wel.

Lieve groet
Hermine

Huize Kip Kakel zei

Heerlijk om in jouw tuin mee te wandelen en fijn dat er bij jou zoveel te vinden is voor de eerste vroege insecten:)

Anoniem zei

Hoi Fleur,
Wat een gezellige post hebben we weer van je ontvangen.
Je woont prachtig, heerlijk landelijk.
Ik heb een zwak voor hommels en bijen, fijn dat je zo met ze meedenkt in het vroege voorjaar. Bedankt voor de wandeling en een knuffel aan de poezen (lekker stel!).
Hartelijke groet, Anja

jojoco zei

Prachtige tuin en kat heb je. En wat bloei er al veel! Mijn schoenlappersplant, die ik vorig jaar kocht en plantte doet nog helemaal niks. Zou dat een slecht teken zijn? Ik vind ze zo leuk, zo in het vroege voorjaar.

Madelief zei

Lieve Arjo,

Wat staat er al veel in bloei bij je in de tuin. Zo mooi allemaal! Zodra de zon iets meer doorkomt kom ik graag weer een keer bij je langs :-)!

Alvast een heel fijn weekend toegewenst!

Liefs, Madelief x

Annalisa zei

in che posto meraviglioso vivi.....e i tuoi gatti sono splendidi

Mapi zei

Wat heerlijk toch om in jouw tuin te mogen ronddwalen Fleur, bedankt en veel liefs.
Mapi

Noa Tonnis zei

oh wat woon je daar mooi en het uitzicht prachtig

Rubato zei

Hallo,
wat een mooie rondleiding / wandeling door je tuin. Ja, wat bloeit er al veel.
Nog even wachten, dan barst het los.
Persoonlijk vind ik deze tijd ook heel mooi. Je kijkt dwars door alle bemen en struiken heen.
Groetjes, Henny

Vlijtig Liesje zei

Wauw wat een bloemenpracht, en het is pas februari!
Je woont daar prachtig zeg.

Willy zei

Hej Fleur, dit is al echte lente, genieten hoor! Bij Susan B. zag ik prachtige winterfoto's, met een flink pak sneeuw, ik was wel even een tikkeltje jaloers. Wat kunnen we heerlijk wegdromen met haar boek en blog. Ik ben ook aan het bijlezen. Bij jou zou die leuke lammetjesbakvorm ook niet misstaan. Jij boft sowieso, met binnenkort weer de echte lammetjes in de wei.
Fijn weekend, lieve groet

The Dutchess zei

Jee..wat gaat t snel bij jou in de tuin !!
En een hommel..dan ga ik snel eens mijn schuurtje inspecteren! Daar zit een hommelnest ieder jaar. Probleem is dat als de deur dicht is de hommels er niet uit of in kunnen ! Er zoemen er dan werkelijk waar altijd een paar voor de deur..op wacht..totdat een van ons komt om de deur te openen !! Prachtige foto's weer..genieten !!

Janneke zei

Wat een heerlijk rondje tuin en dan die snoezepoezen die er zo lekker bij zitten buiten, je kunt goed merken dat het voorjaar er aan komt.

deb @ frugal little bungalow zei

How refreshing to see your spring awakening there! ( USA / Northeast...still cold winter here :)

Musenkuesse zei

Ja - ik ga met je mee en maak een wandeling door uw tuin. Het zal niet lang meer duren en de lente is hier. De eerste lente bloemen die ik heb gezien in de tuin. Prachtig!
Lots of love
tina

Cora M. zei

Ik kom via via en wandel maar gelijk met je mee. Wat woon je heerlijk.
Ik woon zelf ook in de polder maar bij ons is het uitzicht momenteel omgeploegde klei..ook mooi, maar dit is toch ook helemaal prachtig.
Je hebt een heerlijk blog wat ik al heb kunnen zien. Ik ga je volgen.
Groetjes Cora

musjesbrocanteplekje zei

Oh geweldig allemaal,je woont echt zo prachtig en ik zie lieve poezen beestjes,groetjes Musje.