IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

dinsdag 21 september 2010

parels in de morgen....



Vanmorgen was het weer mistig...geen gouden mist met zon erdoor heen, maar een dikke grijze mist.

Maar toen ik beter keek zag ik ze overal ; duizenden parels.


Slingers vol hingen er overal.... in het gras, , tussen de takken, aan de bessen en bloemen, voor het raam als

gordijnen, de bootjes waren ermee versierd....overal waar ik keek...is het niet prachtig????








Zie je dat je IN IEDER druppeltje een beeld van het water met de bomen ziet?!...



Het deed mij denken aan het sprookje van de Rijke Bramenplukker van Godfried Bomans.

http://www.beleven.org/verhaal/de_rijke_bramenplukker

Hier een verkorte versie;

Vele jaren geleden leefde er in een groot bos een oude bramenplukker.
Verder woonde er niemand in het bos en daarom dacht de bramenplukker dat hij alleen op de wereld was. Deze gedachte deed echter zijn opgewektheid geen schade.

Hij zong luidkeels de vrolijkste liederen, zonder ophouden, behalve ’s nachts, want dan moest hij slapen –dat is een goede verontschuldiging. Maar verder, verder was er geen vrolijker mens denkbaar.
“Zie,” placht hij ’s morgens te zeggen, “die zilveren parels op de bloemen! Voor wie anders liggen al die diamanten over het gras gestrooid dan voor mij? Wat ben ik rijk!” en als hij door het woud liep, zuchtte hij: “Wat een hoge gewelven, wat een ruime portalen, wat een prachtige zuilen! En dat alles voor één man!”
Des middags lag hij op zijn rug naar de wolken te kijken, die de wonderlijkste figuren voor hem maakten. “Zie,” sprak hij dan, “een beer! En daar een winterlandschap! Wie heeft er zo’n zoldering? Ik word er verlegen van!”


Op een dag komt er een ontdekkingsreiziger bij de bramenplukker en hij geeft hem te eten. Als de ontdekkingsreiziger in ruil een goudstuk wil geven, dan zegt de bramenplukker dat hij dat niet nodig heeft, want dat hij immers diamanten heeft, “een paar grasvelden vol”.
Aangemoedigd door de nieuwsgierigheid van de ontdekkingsreiziger vertelt de bramenplukker dus voluit over zijn paleis, met zuilengangen waarbij men het einde niet kan zien, met duizenden slanke kolommen die het gewelf dragen, Over de muziek die de ganse dag voor hem klinkt, met telkens nieuwe liederen en met ’s avonds een aparte zanger voor de solo’s.

De ontdekkingsreiziger is door het dolle heen door deze ontdekking, en nog voor hij al die rijkdom wil gaan bekijken met de bramenplukker, vertrekt hij om kond te doen van zijn allergrootste ontdekking ooit. Hij trommelt een aantal mensen op, en trekt met hen terug naar de bramenplukker. Die is dolgelukkig dat hij zijn bezoekers zijn rijkdom kan laten zien, en ’s morgens toont hij hen vol ontroering de parels op het gras en de bloemen.......

Heel ontnuchterend zegt de burgemeester dat dat geen parels zijn, maar dauw.
De zuilengangen worden bomen, en de muziek komt van een nachtegaal.
De bezoekers voelen zich bedrogen, en uit woede hangen ze de bramenplukker op…

En toen ’s avonds de nachtegaal zijn trillend lied begon, was er niemand om te luisteren. Want de bramenplukker hing juist een tak lager, dood.

Wijze les: kijk goed om je heen wat de ware rijkdom in het leven is.









Ik zie de parels en geniet....de HERFST is VANDAAG begonnen!!!!!

15 opmerkingen:

Stina zei

Prachtig die webben heb er vanmorgen samen met mijn jongste dochter naar gekeken en haar verteld wat het was.
Je foto's zijn mooi geworden.

Lieve gr Stina

The Dutchess zei

Heel mooi..prachtige foto's ook..En wat leuk dat verhaal erbij..Ik kende het maar was t totaal vergeten,,dank je voor al dit moois vandaag:))-

willy zei

Ik geniet van deze prachtige foto's en het verhaal erbij. Ik zie er trouwens prachtig gehaakte kleedjes in.

wilmi zei

pittig verhaal met wijze les ;)
en ja, ikhad ze ook gezien, die parels!

Kom Achterom zei

ooh wat een mooie foto's zeg!! super
die van het bootje is wel heel speciaal!!
echte pareltjes!
fijne avond
Yolanda

Home and Lifestyle zei

Het is iedereen hier geloof ik opgevallen, toen ik vanmorgen naar mijn werk ging zag ik ook al zo'n bijzonder bouwwerk hier in de tuin! De foto van jouw parels is prachtig, het is gewoon kunst wat die beestjes er van maken!

Nog een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

It's me zei

Wat een mooie foto's !!!! echt genieten....liefs Ria......

Jacoba zei

Wat een mooie foto's weer.
Ja, prachtig, de spinnewebben, toch krijg ik het er altijd koud van en heb associaties met sterk ruikende dahlia's met oorwurmen. Ik hou van de herfst, maar vind de overgang van zomer naar herfst altijd een beetje moeilijk: afscheid, zullen we maar zeggen.
Mijn handtekening voor de A4 heeft niet geholpen. Wat verdrietig allemaal voor jullie, zo'n aantasting van een prachtig gebied. Geniet ervan zolang het er nog zo is.

Fluitenkruid zei

Spinnewebben in de mist, ik hou er van. Op de tuin loop ik altijd met mijn haar in een web onder de rozenboog, nu kun je ze goed zien:-)

Cuttingwood Cottage zei

Zoveel moois, als je het maar wilt zien! Genieten! Lieve groet, Sandra

Madelief zei

Hoi Fleur,

Wat een kunstwerkjes! Vanochtend liep ik op weg naar ons schuurtje om mijn fiets te halen door drie webben heen. Dat is dan weer iets minder leuk. Alleen al het idee dat er zo'n dikke spin meelift in mijn haar.....liever niet :-)!

Een fijne dag! Geniet van de zon!

Lieve groet, Madelief

@nne zei

ZOOOOO mooi, deze parels in het polderparadijs! Pluk de dag! @nne

Roelien zei

Wat een prachtig verhaal!!!!

Ik voel me ook een bramenplukker...

jorrit zei

hallo dat is een mooi spinneweb die zie je bij ons niet zo vaak groetjes van jorrit

quilting Jeannet zei

Heee, ik zal ook eens op je blog kijken, zag dat je volger was van mijn kleine kevertje.....nou ja, klein, ook al weer 11 jaar. Wat wonen jullie mooi joh, aan dat water, ook hele mooie foto,s van je spinnenwebben, ik loop er altijd in met mijn gezicht, kruisspin in mijn nek, net fijn...

groetjes, fijn weekend! Jeannet