IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

zondag 30 januari 2011

tulpengekte


 Na de kerstlichtjes en versieringen, vind ik het in januari altijd wel fijn om de bloembollen en tulpen in huis te zetten.

Ik heb een paar tulpenvazen, die ik eigenlijk alleen maar in het voorjaar gebruik met tulpen en heel soms narcissen.


 Deze mooie gestreepte en gevulde tulpen doen mij denken aan die oude donkere schilderijen met van die prachtige parkiettulpen erin.

Eigenlijk zijn de parkiettulpen en gestreepte en gevlamde tulpen ontstaan door ziektes in de tulp- maar wel zo mooi...


 Tulpen waren in het 17de-eeuwse Nederland erg populair en zeer kostbaar. De tulp was in de 16de eeuw in Nederland ingevoerd vanuit Turkije. In de loop van de 17de eeuw kwam Nederland in de ban van een rage: de tulpenmanie
 Er ontstond een enorme speculatiezucht en een windhandel in tulpenbollen: de bollen werden al (door)verkocht voordat ze bij een handelaar in bezit waren en een exclusieve bol kon - in de toptijd - evenveel opbrengen als een Amsterdams grachtenpand!




 In 1623 kostte één enkele tulpenbol van een populaire soort 1000 gulden, terwijl het gemiddelde jaarinkomen op 150 gulden lag. Rond 1635 liep de begeerte zo hoog op dat sommige mensen bereid waren evenveel te betalen voor een zak tulpenbollen als voor een rijtje Amsterdamse grachtenpanden. Een goede handelaar kon 6000 gulden per maand verdienen.








In 1635 werd een koop geregistreerd van veertig tulpenbollen tegen een prijs van 100.000 gulden. Op dat moment kostte een ton boter rond de 100 gulden en acht vette varkens waren 240 gulden waard. Een record was de verkoop van de beroemdste tulpenbol, de Semper Augustus: deze werd in Haarlem voor 6000 gulden, de prijs van een grachtenhuis, verkocht.




Op 5 februari 1637 stortte de tulpenmarkt plotseling in. Bij een veiling in een kroeg in Haarlem bleven de biedingen uit. De paniek sloeg toe. Handelaren, kwekers en burgers die geïnvesteerd hadden in tulpenbollen, waren geruïneerd.

Na de tulpenmanie in de 17e eeuw ontstond er in de 19e eeuw opnieuw een ware explosie op het gebied van de tulp, toen de telers in Europa de eerste exemplaren van de wilde tulp uit Centraal-Azië in hun bezit kregen. Ditmaal echter niet met buitensporig hoge prijzen zoals in de 17e eeuw. De Nederlandse telers zagen meteen dat deze nieuw verworven schoonheden grote commerciële potentie hadden. En met recht kan men zeggen dat zij, dank zij hun vaardigheden en expertise door de eeuwen heen, niet alleen de kunst bezitten om die prachtige exoten te vermeerderen, maar zij zijn zelfs in staat om fantastische nieuwe rassen te kweken.

met dank aan wikipedia.

Wat boffen wij dan dat wij ze voor 5 bossen voor 10 euro op de markt kunnen kopen....!!!


16 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Ik had toch echt wel voor een grachtenpand gekozen hoor! Gelukkig maar dat we er tegenwoordig niet meer zoveel voor hoeven te betalen :)

Fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

Willy zei

Mooi verhaal over de door ons geliefde tulp. Leuke dat je ze in de tulpenvaasjes hebt staan.
Fijne zondag

It's me zei

Hhaahaah!! wat leuk ! deze post....fijne zondag ! liefs van mij...

Musje zei

Ohh gaaf die tulpen vazen en super de verschillende kleuren tulpen erin,ik wil ze altijd graag in de tuin,maar ze blijven het niet zo goed doen als de narcis en elk jaar eruit halen vind ik zo`n werk,maar zoo in huis echt geweldig,nog een fijne zondag,lieve groet Joke.

La Maison en Wonderboom zei

Mooie post Fleur!
Ik heb zeker al 6 keer met een tulpenvaas in mijn handen gestaan en ze steeds weer terug gezet.
Maar nu ik ze met tulp en al bij jou zie staan, koop ik er toch maar een want het staat wel erg leuk.

Groeten
Hermine

aukjesatelier zei

Bizar he? die tulpengekte in 1635...

Je vazen vind ik heel mooi.. Komen de tulpen goed in uit :D

Madelief zei

Hoi Fleur,

Leuk om een stukje geschiedenis achter 'onze tulp' te horen ;-)! Zelf ben ik niet zo'n super fan, maar ik heb nu voor het eerst toch een paar bollen in mijn tuin gezet.

Een gezellige avond!

Lieve groet, Madelief

Jacoba zei

Hoi Fleur,
Ik herinner me nog goed je tulpenfoto's van vorig jaar. Ook deze zijn weer prachtig. Tulpenvazen zijn ideaal omdat een tulp alle kanten op gaat hangen. Heel interessant om je verhaal over de 'gekte' te lezen. Niet te geloven, zoveel geld!
De kleuren van tulpen zijn zo heerlijk vrolijk en fris, en de parkietentulpen zo lekker grillig. Om van te genieten!
Groeten,
Jacoba

Inka en André. zei

Schitterende tulpen,ik ben er helemaal gek op.
Gisteren net die van ons weggedaan hebben toch een week of twee prachtig gestaan nog wel even een paar foto’s van gemaakt.
Straks weer tulpenvelden en aan de weg tulpen kopen,heerlijk.

Fijne zondagavond,xxx.

Saskia zei

Ja heerlijk toch, ik heb ze ook staan. Ik vind ze zo vrolijk staan en wat een mooie tulpen vaas heb jij.
Groetjes Saskia

Jotili zei

Wat een leuk verhaal met mooie illustraties om te lezen!

Franse Lelie zei

Wat een leuk verhaal en wat een bizarre prijzen, niet te geloven!
Mooi zijn ze wel in die leuke vazen, lieve groetjes

Helmi zei

Wat een geweldig verhaal over deze mooie bloem. Ik krijg meteen zin om een bosje te kopen.
grt, Helmi

Oma Nijn's Country Huis zei

ziet er gezellig uit hoor. zo'n tulpen vaasje is wel handig,maar ik heb altijd meer tulpen dan erin kunnen,leuke uitleg van de tulpen,ik wist het niet,

groetjes Oma Nijn

Antonia zei

Prachtig zo'n tulpenvaas en erg leuk om het achtergrondverhaal te lezen! Ik hou ook heel erg van die ouderwetse tulpen. Groetjes Anja

Hanneke van Wijk zei

Leuk om op heet web iemand tegen te komen die van tulpenvazen houdt! Ik ben keramist en maak ze met veel plezier zelf. Misschien ben je geïnteresseerd? Ga dan naar www.klei22.nl.
Hanneke, Amsterdam