IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

maandag 12 september 2011

Harvestmoon- oogstmaan- 12-9-2011


Vanavond schijnt de Harvestmoon of de Oogstmaan.

De volle Oogstmaan valt rond de herfstequinox.(= waarbij de nacht even lang is als de dag- Dat moment is dit jaar op vrijdag 23 september om 11.05 uur, als de astronomische herfst begint.)

 In de dagen rond deze datum schijnt de maan lang en groot en de landbouwers maakten vroeger bij het binnenhalen van de oogst dankbaar gebruik van het licht dat de maan gaf  Het is daarmee een feest van oogst en dankbaarheid.
 Als de oogst binnen was werd het feest van de Oogstmaan gevierd.

De boom die bij de Oogstmaan hoort is de appelboom.Die in deze tijd ook volop vrucht draagt.
De maan is in deze tijd ook vaak met een rood/oranje gloed.( zoals een grote appel).
 Ook in onze tuin zijn de appels rijp.
We plukken ze, eten ze, maken er appelmoes van, geven ze weg etc.



Onderstaand liedje van Neil Young Heet ook Harvest Moon.;

http://youtu.be/qVi0UvFu8Yo
En ik vind het MOOI!

Fijne week en kijk eens naar de maan vanavond!



17 opmerkingen:

Anoniem zei

Heerlijke muziek : -)!
Mijn eerste lp was Journey through the past, alweer veertig jaar geeden, en ik ben nog steeds gek op deze muziek.

Gr. Annie.

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

prachtig die foto's van die maan zeg ..... fijne week lieve groet rosita

vrouw Hommel zei

Dit wist ik niet, erg leuk om er over te lezen en ik zal deze dagen naar boven kijken hoor! Mmm lekker al die appeltjes

Mayflower zei

Wat een leuke wetenswaardigheid Fleur en wat een prachtige foto van de maan.
Ik bekijk de maan nu van de week toch even anders.
Fijne week en een lieve groet, Mea

Home and Lifestyle zei

Je snapt dat ik de maan in de gaten ga houden! Ik kende dat verhaal niet...leuk om te lezen hoe de boeren daar hun voordeel mee deden!

Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

polkadotpeticoat zei

Oh how beautiful, i love your apple trees, the rabbits ate my little tree trunks and killed them so I may have a apple bush someday!
I just love fall and your backyard is so pretty, have a wonderful week!

De Merle zei

Wat leuk dat je dit verteld over Harvest Moon. Nooit geweten, maar mooi is ie wel, die maan! Net zoals het liedje!
Ik hoop dat we vanavond de maan te zien krijgen, voorlopig is het hier nog erg grijs...
Groet,
Karin

Ans zei

Wat zien de appels er overheerlijk uit bij je.
En mooi,wat je er bij verteld allemaal.
Als het helder is vanavond,zal ik eens op de maan letten.

Groetjes Ans

Eefies day zei

Wat zul jij genieten, heerlijk dit seizoen, maar je moet het ook weten te waarderen. Jouw foto's vertellen ons genoeg....

Lieve groet,
Eefie

Antonia zei

Superleuk om te lezen Fleur, zal vanavond extra goed opletten. Heerlijk trouwens, al die appeltjes! Fijne avond, groetjes Anja

Riet zei

Ha Fleur.Wat leuk om te weten, ik kende het verhaal niet. Zojuist zag ik hier in Spanje ook de volle maan. Ik zal zeker aan je denken deze maand. Je appeltjes zien er heerlijk uit. Hier zijn ook een heleboel appelboomgaarden. We zullen er van smullen.
Lieve groeten van Riet

Madelief zei

Hoi Fleur,


Wat een prachtige foto's heb je van de maan gemaakt! Je oogst ziet er goed uit. Ik zie appeltaarten, moes & compote voor me......zo lekker allemaal.

Veel keukenplezier!

Een gezellige nieuwe week,

Madelief x

Willy zei

Mooie foto's en die appeltjes lijken zo ook net allemaal maantjes. Mooi lied heb je er bij geplaatst. Ik zal zo nog even naar de maan kijken voor ik naar bed ga.
Fijne week, groetjes

Fluitenkruid zei

Mooie maan- en appelfoto's, inmiddels zijn wij niet meer afhankelijk van natuurverschijnselen zoals volle maan maar ik blijf het wonderlijk vinden.
Veel plezier met de appel inmaak!

Mapi zei

Gisteren was ik nog laat onderweg maar er stond inderdaad een pachtige maan aan de hemel zo nu en dan overschaduwd door een partij wolken.
Heb net nog even naar buiten gekeken en nu is die ook weer heel mooi.
Welterusten.
Mapi

Hubertine zei

Schitterende foto's!!!
Wonend in de stad, kan ik eindeloos fantaseren hoe het zou zijn om meer "buiten" te wonen. Wie weet ....ooit!
Het ziet er fantastisch uit!
Groetjes, Hubertine

jojoco zei

Prachtige maan en mooi verhaal!