IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

woensdag 4 augustus 2010

Lathyrus odoratus

LATHYRUS........... Ik krijg er geen genoeg van....die vrolijke kleurtjes , de heerlijke geur!!!
Dit jaar heb ik ze voor het eerst gezaaid en zijn ze goed gegroeid.

En...het fijne is; Je MOET ze veel plukken; dan maakt de plant geen zaden( peultjes) en BLIJFT maar nieuwe bloemen maken ....
Zo heb ik een bosje in de keukenvensterbank, in de woonkamer, op mijn nachtkastje.

mmmmm; kun je ze ruiken??????


De blaadjes hebben ernaast GRIJPDRAADJES/RANKEN om zich vast te houden en te klimmen.
Ik heb ze tegen snoeihout  gezet, maar ze groeien NOG hoger.
Ik hoop dat het niet al te hard gaat waaien; want dan waaien ze misschien wel om!

15 opmerkingen:

Roelien zei

Ja, ik ruik ze! Ze zijn echt prachtig...mijn ouders hadden ze vroeger ook in de tuin, dus voor mij is het een jeugdherinnering. Mooi, Fleur!

Franse Lelie zei

O wat heerlijk zijn ze...mooi en zomers! Fijn om even mee te geneietn!
Zomerse groet

Musje zei

Jaja zit mij maar jaloers te maken met deze prachtige en geurende bloemetjes,waar je zoveel bosjes van kunt plukken en overal neer kunt zetten haha,je hebt groot gelijk,het is een geweldig bloemetje en volgend jaar heb ik ze ook en dat luchtje,zoo zalig,lieve groetjes Joke.

Anja.M zei

Dit doet me denken aan vroeger.
Mijn moeder had ze ook vaak in de tuin.
Mooi zijn ze.

Home and Lifestyle zei

Ik word helemaal aangestoken door het enthousiasme van jou en medeblogsters over deze bloem. Jij hebt er een prachtige bloemenzee en het idee dat je ze MOET plukken staat mij bijzonder aan! Dus volgend jaar....

Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

@nne zei

Mooi. Ik heb ooit geprobeerd om ze in te zaaien, maar helaas hebben ze de eerste warme dagen niet overleefd. Groetjes, @nne

Kom Achterom zei

Wow dat zijn er veel zeg!! en wat mooi.
Dit jaar is mijn zaaigoed heel slecht alleen de goudsbloem is gaan bloeien zelfs de klaprozen lieten het afweten.
Ik heb ook nog even genoten van het corso hieronder
Fijne dag
Yolanda

willy zei

Oh Fleur hier word ik blij van en ook een beetje jaloers. Ze willen hier niet groeien, ik zie nu pas een beginnend bloempje. We hebben het ook in een hoekje gedrukt, veel te weinig ruimte in de tuin.
Ik kom hier nog weer eens om het hoekje kijken naar al dit moois.
Bedankt, groetjes

marianne zei

Ooohh wat staan ze er mooi bij.
Ik had ook zaadjes gekocht maar moest wachten tot onze tuin klaar was en nu is het te laat. ik bewaar ze maar tot volgend jaar.
Ik benijd je wel een beetje zo mooi als je daar woont.
groetjes,Marianne (van natuur en wandelen, dit is mijn andere bloggie)

Madelief zei

Hoi Fleur,

Terwijl ik je tekst lees en foto's bekijk moet ik lachen. Bij ons is het met de Lathyrus precies zo gesteld:"ze groeien enorm! Iedere keer nadat we in de tuin zijn geweest neem ik een flinke bos mee naar huis. Niet alleen de kleur, maar ook de geur is geweldig! Wat mij betreft zet ik ze er volgend jaar weer in!!

Fijne avond!

Lieve groet, Madelief

Jenny Schouten Short zei

Oh, how gorgeous and whimsical these beautiful flowers are. I want to plant some in my garden, tuin, next year in Oostkapelle. I will have to find out what they are, in English.

Helma zei

Prachtig zeg! Wat groeien ze goed bij jou! Mooie foto's! Ik heb ze hier voorgezaaid en in de tuin gezet..en toen ging mijn man ijverig schoffelen...:< Geen lathyrus dus dit jaar... Gelukkig hebben we nog wel dahlia's en zonnebloemen, dus vrolijk is het wel!

adrienne zei

oooo wat zijn ze mooi zeg, Ik heb ze dit jaar ook gezaaid maar dan in bloembakken en helaas is er maar ik knopje open gegaan verder hangt het er maar een beetje bij.
Volgend jaar dus geoon in de echte grond zaaien en hopen op ook zo,n mooie bloemen pracht als bij jou
groetjes adrienne

Sonja zei

Prachtig!! wat mooi..

Fijne vrijdag..

Groetjes, Sonja

aukjesatelier zei

Deze zijn prachtig!
Ik had de blauwe (eetbare peultjes) in mijn tuin dit jaar... Maar deze zijn zeker de moeite waard!