IN DE POLDER

IN DE POLDER
IN DE POLDER

donderdag 3 november 2011

boerderijcursus- visiting old dutch farms


Bij mijn vorige bericht over de boerderijcursus , kreeg ik wat vragen hierover.
Wat is het precies?
Sinds wij hier in de polder in een oud huisje wonen, vinden wij het leuk om over de geschiedenis van de polder te horen.


Gelukkig wordt er in Middendelfland door allelei verenigingen ( historische-, agrarische etc) lezingen of cursussen over het gebied,het ontstaan van de polders, de oude boerderijen en het erf ,etc gegeven.
daar ga ik met mijn man vaak heen( vooral als je op bezoek mag bij oude boerderijen.)
Ik zal wat foto's van vorige bezoekjes laten zien;


 Deze boerderij is van jonge mensen, die het leuk vinden om veel in oude staat met oude kleuren in te richten.
Op de  muurschildering is de vorige bewoner afgebeeld.
 Het is  heel aardig om een groep mensen door je hele huis te laten lopen!

 Dit was de oude koeienstal en nu een enorme woonkamer.

 Met een knusse zithoek bij de open haard.



 De plaatselijke bakker bakte vers brood voor ons in een met takkenbossen gestookte broodoven( zie onder)


Onder worden de takken bewaard. Achter het deurtje zit een oven( soort pizzaoven) en daar wordt van de takken eerst vuur gemaakt tot alles verbrand is.
Daarna wordt de as verwijderd en is de oven flink heet waarna het brooddeeg erin kan.
Zo bakte ze vroeger brood voor de hele week; want het is wel een heel werk.

Ik vind deze bezoekjes altijd het leukst vd cursus!



21 opmerkingen:

polkadotpeticoat zei

Thank you ,thank you for this lovely post!!!! to me it was just dreamy!

The Dutchess zei

Helemaal leuk zeg...ik ging vroeger als klein meisje logeren op de boerderij..Bokhoven..een dorpje aan de maas.. deze mooie kiekjes brachten mij weer helemaal terug in die sfeer..Thank you..:)

Ans zei

Inderdaad erg leuk,dat binnenkijken in oude boerderijen.
Je foto's laten zien,hoe leuk dat is.
En wat mooi,dat vele boerderijen nog zo in de oude sfeer zijn gebleven.
Op deze manier is er eerbied voor de goede oude tijd.

Groetjes Ans

martine zei

Wat leuk dat je ons meeneem die boerderijen in. Wat mooi dat ze ie beschildering van die vorige bewoner in ere houden.
Dank je voor het laten zien.
Groetjes, Martine

Home and Lifestyle zei

Een bijzondere cursus...het lijkt me hartstikke leuk om bij iedereen binnen te mogen kijken en sfeer te proeven!

Lieve groet, Ingrid

Jotili zei

Wat een bijzondere cursus. Leuk dat we zo even mee mogen genieten.

Riet zei

Wat leuk dat je zo bij die mensen binnen mag komen om alles te bekijken. Het ziet er heerlijk nostalgisch uit. Een beetje errrug grote woonkamer, hoe krijg je die warm in de winter. Met klompen aan hou je de voetjes wel warm. hihi
Ik zie ook een prachtig fornuis, een AGA? Mooi hoor.
Lieve groetjes!

huismuzz zei

Wat leuk dat we weer mee mochten naar een boerderij.Van ons dorp is er een website gemaakt met allerlei oude foto's en info's daar ben ik regelmatig op de vinden. Heb je ook wat geschiedenis van jullie eigen huisje gevonden?

groetjes patricia

La Maison en Wonderboom zei

Je vorige boerderij post had ik gemist maar nu ben ik weer helemaal bij. Wat leuk zo'n cursus en wat gastvrij van de bewoners van die oude boerderijen. heerlijk om zo rond te mogen kijken.
Ik heb dat via de historische kring ook vaak gedaan, maar dan ik landhuizen. Leuk hoor!!
Ik heb genoten van je post.

Lieve groet
Hermine

Guusje, zei

Wat leuk om binnen te mogen kijken in een boerderij vooral als hij nog als vroeger is. Ik weet het nog van mijn opa en oma. Kan me voorstellen dat je dit leuk vind van de cursus.

Madelief zei

Hoi Fleur,

Wat ontzettend leuk om te doen én een kijkje te nemen bij de buren. De cursus klinkt heel interessant!

Veel plezier!

Madelief x

quilting Jeannet zei

Hoi Fleur, Ik reageer even op ke vraag vwb het doorquilten van een quiltje, kon toch weer je mailadres niet vinden in mijn mailbox.......erg he? Enfin. kom tie: Je strijkt de achterkant en plakt die met een paar stukjes schilderstape vast op de tafel, daar leg je je vulling op, ietsje groter dan de achterkant, die zet je ook zo vast, dan gaat de voorkant erop en ook deze zet je vast met gewoon een paar stukjes tape, niet te veel trekken, glad is glad. Dan zet je overal spelden in zodat het goed op elkaar zit. Je haalt de tape overal weg, spelden laten zitten, en dan ga je het rijgen van links naar rechts en van onder naar boven met ong. een handbreddte tussenruimte. Dan is het klaar om te quilten en zit het mooi strak op elkaar, dat is toch wel het mooiste, een mooi plat quiltje. Gewoon met kleine rijgsteekjes doorquilten in jou geval, met een best wel wat dikker garen, is prima. niet te ingewikkeld, het is een countryquiltje en het moet gewoon aan elkaar komen. Daarna zet je de bies er aan, als je dat niet weet mail me maar even, dan leg ik het uit. Hartstikke leuk dat je ook enthousiast geworden bent. ( ik ben me toch met grappige kerstsokken bezig......met koffiegeklieder...)

Hartelijke groetjes, Jeannet

bleudelavandou zei

Wat een leuke cursus en informatief ook nog...

Liefs
marieke

Anoniem zei

What's up mates, how is the whole thing, and what you wish for to say about this paragraph, in my view its really amazing for me.

Here is my site - genf20 plus

Anoniem zei

Great info. Lucky me I recently found your site by chance (stumbleupon).
I've book-marked it for later!

my web-site breast actives from muscat

Anoniem zei

Just want to say your article is as astonishing.

The clearness in your post is just nice and i can
assume you are an expert on this subject. Well
with your permission allow me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post.
Thanks a million and please keep up the enjoyable work.

My weblog provillus pills ingredients

Anoniem zei

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I've truly enjoyed browsing your blog posts. After all I'll
be subscribing to your feed and I hope you write again soon!


Review my site; phen375 where to buy

Anoniem zei

I love what you guys are up too. This type of clever work and coverage!
Keep up the great works guys I've added you guys to my own blogroll.

Stop by my webpage: revitol

Anoniem zei

Just desire to say your article is as astounding.

The clearness to your put up is simply spectacular
and i could think you are a professional in this subject.
Well along with your permission allow me to grasp your feed to stay up to date
with impending post. Thanks 1,000,000 and please carry
on the enjoyable work.

Have a look at my webpage; http://bowtrolcoloncontrol.herbalcurenow.com

Anoniem zei

This design is incredible! You obviously know how to keep a reader entertained.

Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost.
..HaHa!) Great job. I really loved what you had to say, and more than that, how
you presented it. Too cool!

Feel free to visit my web blog venapro review

Anoniem zei

I'm more than happy to find this web site. I want to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely appreciated every bit of it and I have you saved to fav to look at new information on your web site.

My blog post; buy virility ex